2024. február 13., kedd

A hőszivattyúkról egyszerű(bb)en, 6. rész: Hőszivattyút ... de milyet és kitől?

Amennyiben valaki már elkötelezte magát a hőszivattyú mellett, és nagyjából már azt is kigondolta, hogy milyen hőforrással és milyen fűtő-hűtő rendszerrel kombinálja, vagy legalább a tervezője adott ehhez támpontot, akkor már csak a kitől kérdése maradt.

Most azt hiszem kicsit magam ellen is fogok beszélni, de alapvetően természetesen cégünket ajánlom a kérdéses rendszer megtervezésére és telepítésére.
www.hemanufaktura.com, info@hemanufaktura.com

De mégis, ha valaki csak bolyong a rengetegben...
A legtöbben valamilyen ajánlás útján jutnak el egy gyártóhoz, valakik szimpla meggyőződésből, és vannak akik tényleg tanácstalanok.
Első és legfontosabb dolog, amit mondhatok, hogy kérdezzünk. Akár a tervezőnk, akár egy üzletkötő ajánl egy rendszert, ne legyünk restek kérdezni. Nem szégyen, ha nem tudunk mindent a témában, vagy akár teljesen tájékozatlanok vagyunk. A másik oldal minden nap ezekkel foglalkozik, így készségesen fog tudni segíteni a megértésben és döntésben. De azt ne feledjük el, hogy ezek mögött mindig üzleti érdek áll. Tehát, ha azt érezzük, hogy nem kapunk megfelelő vagy érthető választ a kérdésünkre, vagy "megvezetésnek" érezzük a beszélgetést, esetleg kioktatásban lesz részünk, akkor nem árt hallgatni a megérzésünkre, és távozni, vagy széles mosollyal végighallgatni, és az ajtón kilépve dobni minden információt. Az üzletkötőket sok esetben nem az optimális megoldás, hanem a legnagyobb árbevétel motiválja, ez sajnos egy hibás üzleti modell, próbáljunk mögéjük látni. Ha pedig egy tervező a hőszivattyúk gazdaságtalanságát sulykolja, lehet, hogy célravezetőbb szintén továbbállni, a hőszivattyúk ugyanis általánosságban (mármint a jobbak) nem gazdaságtalanok, csak esetleg bizonyos rendszerek és kialakítások, igények esetén.
Ha szükséges akár többszöri találkozó vagy egyeztetés alkalmával járjuk végig a kérdést, hiszen ha a berendezés igazán jó, akkor egy 20-25 évre szóló döntést kell meghoznunk.
Ha pedig volt egy előzetes elképzelésünk, akkor attól csak megalapozott indokok esetén térjünk el. Ha mondjuk az általunk favorizált hőforrás nem vagy csak nagyon körülményesen és drágán alakítható ki, vagy a megálmodott rendszer nem illeszkedik egy hőszivattyús hatékony megoldásba, vagy ellentétes a hőszivattyús rendszerek tulajdonságával.

A másik fontos dolog az ár. Nyilván a takarónknál tovább nem tudunk nyújtózni, de adott esetben érdemes lehet kicsit többet rászánni egy hatékonyabb, vagy megbízhatóbb rendszerre. Ebben a körben azt tudom tanácsolni, hogy ne csak pusztán a számokat nézzük. Egy olcsóbb berendezés, adott esetben automatikájában lehet kevesebb, mely külső egységek beépítését teheti szükségessé, míg egy drágább modell valószínűleg ezt gyári vezérlésben megoldja. Természetesen az előbbivel sincs gond, csak a rendszer költséghez ezt is hozzá kell kalkulálni. Érdemes a rendszerek műszaki tartalmát összehasonlítani, a hozzá adott kiegészítőkkel együtt. Például egy jobb hatásfokú rendszer, a bekerülési költség különbség egy jó részét le tudja az élettartama alatt dolgozni.
A műszaki tartalom elemzésénél fontos lehet az apróságokra rákérdezni, mint működési határ, az ahhoz tartozó paraméterek és COP-k.

- Apropó COP! Erről még azt hiszem nem beszéltünk részletesebben. A COP alap esetben egy olyan viszonyszám, mely egy munkapontban mért teljesítmény tényezőt mutat meg, a leadott hőenergia és a felhasznált villamos energia hányadosaként. Dimenzió nélküli, és a hőszivattyúknál mindig 1-től nagyobb szám. A fenti mondatban van egy fontos szó: egy munkapontban! Igen a COP alapvetően egy üzemviteli ponton határoz meg hatékonyságot, és az állapotok változásával akár jelentősen is változhat. Két berendezés összehasonlításakor célszerű néhány jellemző munkaponti COP-t megvizsgálni, de érdemes az úgy nevezett szezonális hatásfokokat (SCOP) is összehasonlítani, mely egy a hőszivattyú teljesítményéhez igazodó átlagos fűtési rendszer esetén állapít meg egy egész éves súlyozott átlagú hatásfokot több klímatechnikai terület szerint. Hazánkban az átlagos klíma tekinthető megszokottnak (létezik az átlagtól hidegebb és az átlagtól melegebb is). -

Tehát az összehasonlítást árgus szemekkel kell végezni, műszaki végzettségű vagy érdeklődésű beruházók előnyben. Ha a kérdések között azt érezzük, hogy kitérő válaszokat kaptunk, vagy magyarázkodásba torkollik a dolog, akkor ott valószínűleg valamit el akarnak hallgatni előlünk, mindenki kezelje ezt megfelelően.

Ha a fenti rostákon átmentek a versenyzők, és az üzletkötő vagy tervező is meggyőzött minket mindenről, és bízunk benne, hogy nem vagyunk átverés áldozatai (nem mintha lenne más lehetőségünk a bizakodáson kívül ;-) ), még érdemes pár pillantást vetni a cégre és a háttérre. Talán mind közül ez a legnehezebb kérdés.
És itt most magam ellen beszélek, hiszen mi is egy fiatal vállalkozás vagyunk, most 2024 év elején lassan 9 évesek, de 2010 óta foglalkozom elég behatóan a hőszivattyús és megújuló rendszerekkel, és büszkén mondhatok, hogy rengeteg visszatérő ügyfelünk is van. Ezen túl pedig elmondhatom, hogy hosszú távra kívánunk berendezkedni a piacon, úgy alakítottuk ki a beszállítói és szolgáltatási köreinket is, és jövőbeni terveink is ehhez igazodnak.
Szóval, sajnos a pályafutásom során nem egy és nem kettő olyan rendszerrel találkoztam, ahol a forgalmazó eltűnt, felszívódott, vagy csupán nem foglalkozik, vagy nem megfelelő minőségben foglalkozik az ügyféllel. Sajnos a beruházó szempontjából a vásárlással még nem ér véget egy rendszer karrierje (ahogyan egyébként nálunk sem). Ahhoz, hogy hosszútávon megfelelően működjön, kell egy jó háttér.
Ezért óva intenék mindenkit például a távol-keleti berendezésektől. Nem állítom, hogy mindegyik rossz minőségű, de könnyen kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy túlságosan távol van a rendszergazda.
Érdemes rákérdezni a szerviz háttérre, a mikéntre, hogy hogyan épül fel a szerviz hálózat, milyenek a költségek, hogyan kezelik az ügyfeleket, milyen az alkatrész ellátottság, stb...
Mi például, minden ügyfelet saját szárnyaink alatt gondozunk, így tudjuk biztosítani, hogy a projekt előkészítésétől a teljes életút alatt biztos kezekben legyen és meglepetés mentesen működjön a rendszer.

Összefoglalva, tehát csak azt tudom javasolni, hogy kérdezni, kérdezni, kérdezni

Remélem tudtam némi támpontot vagy általános tájékoztatást adni a választáshoz.
Ha bármiben tudunk segíteni, bátran vegyék fel a kapcsolatot velünk. :-D

 

A sorozat részei:

https://hemanufaktura.blogspot.com/2018/08/a-hoszivattyukrol-egyszerubben-1-resz.html

https://hemanufaktura.blogspot.com/2018/08/a-hoszivattyukrol-egyszerubben-2-resz.html

https://hemanufaktura.blogspot.com/2018/08/a-hoszivattyukrol-egyszerubben-3-resz.html

https://hemanufaktura.blogspot.com/2018/08/a-hoszivattyukrol-egyszerubben-4-resz.html

https://hemanufaktura.blogspot.com/2018/08/a-hoszivattyukrol-egyszerubben-5-resz.html

https://hemanufaktura.blogspot.com/2018/08/a-hoszivattyukrol-egyszerubben-6-resz.html


Kérdés esetén:

gabor.kun@hemanufaktura.com

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése